Як правильно продати нерухомість?

  • Листопад 29, 2017
  • blog

Як правильно продати нерухомість

 Як правильно продати нерухомість: основні юридичні моменти.

Сьогодні будемо відповідати на поширене питання «Як продати нерухомість?». Звертаю Вашу увагу, що в даній статті мова піде виключно про юридичні моменти продажу нерухомості, а не про способи побудови успішної маркетингової стратегії. Продаж нерухомості навіть в простих випадках є нелегкою справою, яка потребує певних навичок та досвіду. Годі казати про заплутані ситуації, які становлять більшість випадків, коли постає питання про продаж нерухомості.

Для початку визначимо, що є нерухомим майном в розрізі українського законодавства:

  • квартири;
  • будинки;
  • дачі;
  • садові будиночки;
  • гаражі;
  • комерційні нежитлові приміщення;
  • майнові комплекси;
  • земля.

Розглянемо найбільш поширену операцію з продажу квартири.

Підготовка документів є першим юридичним етапом.

Документ на право власності.

Треба встановити в першу чергу чи є Ви власником нерухомого майна, яке збираєтесь продавати. Згідно ст. 316 Цивільного кодексу Українии власність є правом особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Досить часто людина вважає, що є власником, хоча на ділі (юридично) це не так, або не зовсім так. Документами, які підтверджують право власності на об’єкт нерухомості є свідоцтво про право власності або договір (купівлі-продажу, міни, дарування тощо). Важливою умовою щодо цих документів є їх дійсність. Тобто свідоцтво або інший документ, що посвідчує право власності на нерухомість, не є скасований, наприклад, судом. Часто такі ситуації виникають, коли мова йде про шахрайство: підроблені, втрачені, недійсні документи на нерухомість стають фігурантами таких справ в недобросовісних руках.Документ  на нерухомість має бути в оригіналі, без пошкоджень і виправлень. Нотаріально завірена копія в даному випадку не є заміною.

Отже, читаємо цей документ і визначаємо чи є Ви власником, якщо так, то чи єдиним. Якщо власників нерухомості кілька, то продаж без згоди решти власників є неможливим. Також обов’язкова згода на проведення продажу нерухомості, потрібна від другого з подружжя, якщо нерухомість набута під час шлюбу. Квартира має знаходитись у відповідному реєстрі прав власності на нерухоме майно. Якщо її там не буде, то нотаріус при оформленні просто її «не побачить», тому і відмовить в оформленні договору.

Техпаспорт.

Наступним документом є техпаспорт. На цьому пункті детально зупинятись не буду, зазначу лише те, що в ньому мають відображатись актуальні дані про діючих власників та технічні характеристики. Знову ж таки, мова йде про оригінал документа. Відсутність якого унеможливить продаж.

Експертна оцінка вартості майна.

Для визначення вартості нерухомості проводиться оцінка у експерта-оцінювача, що має відповідну ліцензію. Саме ця вартість буде зазначена в договорі купівлі-продажу і від цієї вартості будуть вираховуватись всі необхідні платежі (податок на прибуток, військовий збір, державне мито).

Паспорт або інший документ, що засвідчує особу, та ідентифікаційний код.

Неукраїнське громадянство не є перешкодою власнику для продажу нерухомості. Для цього негромадянину необхідно мати паспорт своєї країни та ідентифікаційний код, отриманий в українській податковій (строк отримання біля 7 днів). Особи, які через релігійні переконання не мають ідентифікаційного коду, надають лише паспорт з відповідною відміткою.

Довідка з ЖЕКу (ОСББ) про кількість зареєстрованих осіб у квартирі.

Також подається в оригіналі і в актуальному стані. Вона необхідна для того, щоби пересвідчитись, що у квартирі не проживають малолітні та недієздатні особи. Якщо такі є, то додатково буде потрібно отримати дозвіл з органів опіки та піклування. Ст. 12 Закону України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей» 

 Свідоцтво про шлюб.

Якщо продавець перебуває у шлюбі.Виходячи із конкретної ситуації можуть бути необхідні і інші документи та дії, які буде вимагати нотаріус.З переліченим пакетом документів, нотаріус оформляє угоду купівлі-продажу нерухомості.

 

В цій статті описані основні моменти. Кожна ситуація індивідуальна і може потребувати додаткових дій документів, учасників. Це серйозна, складна та відповідальна операція,  тому завжди потрібно звертатись до компетентного спеціаліста. Так Ви убережете себе від втрат фінансів, нервів та часу.

 

Автор блогу - юрист з успішним та практичним 13-річним досвідом в юриcпруденції.

Більше інформації тут

Facebook Pagelike Widget

Більше в нашому блозі

Читати всі статті